“In een uitgeklede staat kan een democratie niet overleven”

See on Scoop.itMijn gazet

In aanloop naar de verkiezingen van 25 mei publiceert Luc Huyse, socioloog en emeritus hoogleraar van de KU Leuven, zijn nieuwe boek ‘De democratie voorbij’. Daarin analyseert hij de stand van onze democratie en de mogelijke opties voor de toekomst. Zijn conclusie: we moeten het hoofd bieden aan een verdere opmars van de marktlogica in samenleving en politiek.

De titel, ‘De democratie voorbij’, doet vermoeden dat onze democratie zodanig is aangetast dat we niet meer van een democratie kunnen spreken.

Luc Huyse: “De rode draad door het boek is dat de houdbaarheidsdatum van de democratie in haar parlementaire gedaante bijna bereikt is. Haar stuurkracht is zwaar beschadigd en zij heeft aan geloofwaardigheid ingeboet. Aangezien ze volgens mij niet meer in die vorm te herstellen valt, probeer ik uit te zoeken of er een alternatief is dat beter bestand is tegen de vele ‘klimaatwijzigingen’ binnen en buiten de politiek. Dat niet doen, zou betekenen dat je uiteindelijk de democratie als model opgeeft. In het boek analyseer ik eerst wat er aan de hand is, welke risico’s we lopen door de huidige problemen te negeren en welke stappen je zou kunnen zetten. Mirakeloplossingen zijn er niet. Mijn voorstellen zijn een soort van ‘politieke science fiction’”

Dirks scoop’s insight:

“Na de Tweede Wereldoorlog sloten politiek en economie een compromis. De eerste aanvaardde het principe van winstmaximalisatie en erkende het eigendomsrecht van ondernemers. Van de kant van het bedrijfsleven was er de erkenning dat de bevolking recht heeft op een deel van de winst. Zo is de verzorgingsstaat ontstaan. Staat en markten beloofden in feite dat ze elkaar niet zouden ‘koloniseren’, zoals de politiek dat bv. in de Sovjetunie wel deed.
Dit compromis werkte tot het midden van de jaren ’70. Sindsdien zien we een opeenvolging van economische crisissen, waardoor de welvaartsstaat onder druk kwam te staan. De politici hebben die crisissen proberen te bezweren, meestal zonder succes. De marktlogica kreeg daardoor vrije baan en is in het leven van de staat binnengedrongen. Er is sprake van een ‘vermarkting’ van politiek en samenleving."

See on www.acodonline.be

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s