Zelfstandigen Zonder Personeel

De voorbije dagen hielden wij met de Algemene Centrale ons congres. Hieronder mijn tussenkomst. Voel jullie vrij om te reageren, want discussie is de eerste verreiste voor de uitdaging waarover ik het had. 

 

Kameraden, 

Ik weet dat ik met het woord zelfstandige, vloek in dit rood bastion. Maar er is een nieuwe soort van zelfstandige ontstaan. Mensen die nooit de intentie hebben gehad om dat te worden, maar ertoe gedwongen werden. 

Ex-collega’s ook. 

Die aan onze zijde werkten bij Ford Genk, Opel Antwerpen, VW Vorst, Bekaert, Arcelor en andere Mittal’s. 

En ik ga mij nu al verontschuldigen voor het taalgebruik dat gaat volgen, maar ze hebben mij altijd geleerd om het kind bij naam te noemen. Ik ga dat dus ook doen. 

Want het zijn kapitalistische klootzakken die onze collega’s van hun job beroofden met als enige visie winstmaximalisatie. 

Collega’s met 20, 25 en 30 jaar trouwe arbeid op de teller werden zo bedankt voor bewezen diensten. En dan gaan ze op zoek naar een nieuwe job en komen ze andere klootzakken tegen. Die hen geen job willen geven want ze zijn zogzegd te oud, ze zijn te duur. 

Een dan werden er maatregelen genomen door andere klootzakken waardoor onze ex-collega’s hun vervangingsinkomen zien smelten als sneeuw voor de zon. Dus moeten ze zich omscholen en zo worden ze dan bezetter, schilder, elektricien, loodgieter of IT’er.

En dan zien wij ze terug verschijnen in onze bedrijven waar ze ‘werken’ komen uitvoeren. Maar als die werken dan gedaan zijn, verschijnt er opnieuw een klootzak. Die gaat dan op zoek naar kleine foutjes. Een kabel die niet volledig juist ligt, een leiding die niet helemaal correct loopt. En als hij die gevonden heeft roept die nieuwe klootzak, vergezeld van een leger aan advocaten, onze ex-collega en geeft hem twee keuzes: 

Je kan procederen om uw volledig bedrag te proberen innen Je kan een regeling treffen voor een lagere, soms veel lagere, prijs. 

Source: www.sblog.be

See on Scoop.itDe vakbond is nodig. Vandaag meer dan ooit!

Geef een reactie

